tisdag 14 maj 2013

DAS UNHEIMLICHE #2 – TRITON

Foto: Jonas Mathiasson


Välkommen till utställning i mitt hem, beläget i Sven-Harrys konstmuseum. Utställningen består av originalbilder ur min senaste bok Triton som nyligen släppts på franska förlaget PLG Editions.

Triton innehåller fyra bildberättelser: Triton, Kolonialsjukhuset, Toten-Insel och Triton II. Bilderna har beskrivits som ”Drömmar på papper”.

För ett år sedan hade jag den första Das Unheimliche-utställningen. När idéen om att ha en "hemma-hos-utställning" föddes, uppstod ett antal frågor. Ville jag släppa in främlingar i mitt hem? När blir ett hem en offentlig plats? Jag kom att tänka på Sigmund Freuds essay Das Unheimliche. Det blev starten för de bilder som utgjorde utställningen. "Das Unheimliche” är ett begrepp inom psykoanalysen. Det betecknar den olusts-känsla som kan uppstå i samband med att hemmet/det familjära visar sig innehålla ofamiljära element som inte kan förenas med hemmet - varpå hemmet förvandlas till något o-hemtrevligt.

Välkommen hem till mig!
/KL

ÖPPETTIDER
Lördag 25 maj 11-17 & söndag 26 maj 11-17, Fri entré.
Ingång genom konsthallen (SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM, Eastmansvägen 10).

Utställningen sker i samarbete med Sven-Harrys konstmuseum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar